اشتباهاتی که ممکن است در رزومه شما باشد

توبیاس فن‌اشنایدر، بنیان‌گذار Semplice، اشتباهاتی که ممکن است وجود داشته باشد و راهکار بهبود آن را با شما در میان می‌گذارد.

شما رزومه‌ی آنلاینی را برای کار طراحی‌تان ساخته‌اید. یک کاور مناسب برای آن ایجاد کرده و به تعداد بی‌شماری از کمپانی‌ها فرستاده‌اید. با ایمیل‌های دوستانه و هدایای تبلیغاتی که در موقعیت مشابه شمارا ترغیب به استخدام می‌کند ادامه داده‌اید.

اشتباهاتی که ممکن است در رزومه شما باشد و پروژه موردنظر شما را جذب نکند.

هنوز کاری که علاقه‌مند هستید را ندارید؟ ممکنه مشکل از رزومه شما باشد.

توبیاس فن‌اشنایدر، بنیان‌گذار Semplice، اشتباهاتی که ممکن است وجود داشته باشد و راهکار بهبود آن را با شما در میان می‌گذارد.

شما رزومه‌ی آنلاینی را برای کار طراحی‌تان ساخته‌اید. یک کاور مناسب برای آن ایجاد کرده و به تعداد بی‌شماری از کمپانی‌ها فرستاده‌اید. با ایمیل‌های دوستانه و هدایای تبلیغاتی که در موقعیت مشابه شمارا ترغیب به استخدام می‌کند ادامه داده‌اید.

چرا هنوز پیشنهاد کار دریافت نکردید؟

اغلب کار یافتن نیاز به بردباری دارد. اما اگر می‌کنید بدون کوچک‌ترین شانسی، همواره در حال تلاش و صبر هستید، شاید رزومه شما ایراد دارد. این‌ها خطاهای رایج هستند.

شما پروژه‌های‌تان را گزینش نمی‌کنید

خیلی اغواکننده است که همه‌ی پروژه‌هایی که در آن دست داشته‌اید نام ببرید تا خیلی پرکار و چشم‌گیر به‌نظر برسید، اما در عین حال کارهای بهتر خود را کم‌جلوه می‌کنید. به‌جای این‌که همه‌ی را در رزومه‌ی خود بیاورید، تنها پروژه‌هایی که به آن‌ها افتخار می‌کنید ذکر کنید. دست‌چین کنید تا بهترین کارهای‌تان بدرخشند.

وقتی طراح ارشد یا مدیر منابع انسانی ده‌ها و حتی صدتا رزومه را در هفته مرور می‌کند، نمی‌تواند روی هر کدام از آن‌ها وقت چندانی بگذارد. تنها ۲-۳ثانیه نخست روی برگه شما حیاتی است. در آن ۲-۳ثانیه تصمیم می‌گیرد که به رزومه بعدی برود یا زمان بیشتری بگذارد تا کارهای شما را بازبینی کند.

بهینه‌سازی مرورکلی و دست‌چین کردن پروژه‌های‌تان منجر به دریافت بررسی دقیق‌تر یا نادیده‌گرفتن کلی رزومه شما می‌شود.

به اندازه کافی از خودتان نمی‌گویید

معمولا فکر می‌کنیم که در رزومه، کارهای ما خودشان گویا هستند. اما موضوع تنها کارهای‌تان نیستند، بلکه خودتان نیز هست. کارفرما یا مشتری احتمالی شما می‌خواهد شخصیت شما را نیز بشناسد: چگونه می‌اندیشید، کار کردن با شما به چه صورتی است، آیا در کار تیمی قوی هستید. گاهی این موضوع از تجربیات و مهارت‌های شما نیز مهم‌تر است.

این‌ها مواردی هستند که در صفحه “درباره” می‌توانید ذکر کنید.

این صفحه مهم‌ترین صفحه رزومه شماست. غریزه اولیه بیش‌تر افراد رفتن به این برگه برای شناخت اجمالی شما پیش از بررسی کارهای شما است. البته که شما بایستی نام و ایمیل خود را این‌جا وارد کنید اما از ابراز شخصیت خود در این برگه ابا نکنید. عکسی از خود در محیط کار قرار دهید. اگر انسان شوخی هستید، جوکی نقل کنید. بدون توجه به شوخ بودن یا نبودن‌تان، با لحن خودتان بنویسید و خودتان باشید.

صفحه “درباره” بایستی این حس را به خواننده بدهد که میان وعده‌ای را با شما بوده است، بایستی کوتاه، دل‌پذیر و به‌یادماندنی باشد.

مهارت‌های خود را به‌قدر کافی اجرا نکرده‌اید

ممکن است طراحی جوان باشید یا به حوزه‌ی تازه‌ای در طراحی وارد شده باشید.
در هر دو حالت فردی که رزومه شما را می‌بیند می‌خواهد از داشتن مهارت‌های موردنیاز مطمئن شود.

اگر شما پروژه‌های مناسب برای نمایش ندارید سعی کنید پروژه‌های شخصی برای ارتقا رزومه خود انجام دهید. برای پروژه عام‌المنفعه داوطلب شوید. از دوست باتجربه‌تان درخواست همکاری در پروژه مرتبط کنید. اگر هنوز پروژه مناسب ندارید، تا زمانی انجام دادن آن، در رزومه اعلام کنید.

بازدید کننده را گمراه می‌کنید

به‌ویژه در آغاز دوران حرفه‌ای، ممکن است رزومه شما پر از کارهای تجربی یا کارهایی در زمینه‌های گوناگون باشد. در حالت کلی، مشکلی با نمایش تخصص‌های گوناگون وجود ندارد. از اشتباهاتی که ممکن است در رزومه شما باشد همین مورد است.

به یاد داشته باشید که رزومه تنها برای نمایش فعالیت‌های گذشته ما نیست، بلکه نمایان‌گر فعالیت‌هایی است که ما مایل به انجام آن‌ها هستیم. بنایزاین اگر علاقه به داشتن کار خاصی دارید، برای نیل به آن حرفه گلچین کنید. برای فعالیت‌هایی که مایل نیستید نیز به صورت مشابه عمل کنید.

اگر ببینم که شما دو پروژه طراحی سایت، یک پروژه برندینگ، یک پروژه فیلم و یک پروژه نقاشی دستی در رزومه دارید، نمی‌توانم به‌سادگی تصمیم بگیرم که در چه راستایی شما را قرار دهم.

احتمال دارد کمپانی که رزومه شما را بررسی می‌کند این‌طور برداشت کند که شما به همه کاری دست می‌برید  و نمی‌دانید در کجا مهارت دارید. با وجود این‌که کارهای شما بد نیست، اما رزومه شما علامات سوال زیادی ایجاد می‌کند.

اگر فکر می‌کنید چنین شرایطی دارید، رزومه خود را مرتب کنید و روی زمینه‌ای که مایل به فعالیت هستید تمرکز کنید. اگر می‌خواهید کار گرافیکی انجام دهید موارد دیگر را به دور بریزید (مگر این‌که آن چیز دیگر واقعا تحسین برانگیز باشد). اگر باعث می‌شود رزومه شما خالی به‌نظر برسد، سعی کنید چندین پروژه طراحی وب‌سایت جانبی، همان‌طور که اشاره شد، انجام دهید. به مرورکنندگان رزومه‌تان این پیام را برسانید که می‌دانید و می‌خواهید چه انجام دهید.

رزومه شما نیاز به اصلاحات دارد

ممکن است رزومه شما تنها نیاز به کمی اصلاحات داشته باشد. وب‌سایت شما آیینه‌ی مهارت‌های شماست، بنابراین با عشق آن را طراحی کنید. لازم نیست رزومه شما اثری هنری باشد، اما باید به روشنی پروژه‌های شما را بیان کند. اشتباهاتی که ممکن است در رزومه شما باشد، طراحی‌های قدیمی، ناوبری گمراه‌کننده، لینک‌های شکسته، نوشته‌های درهم و برهم و المان‌های دیگری که باعث گمراهی بازدیدکنندگان می‌شود.

در صنعت خلاق، رزومه یکی از کلیدی‌ترین فاکتورها در یافتن شغل است. بیشتر کمپانی‌ها کاندیداهای بدون رزومه را اصلا در نظر نمی‌گیرند. تا زمانی که شغلی بیابید، بهبود رزومه را کار خود قرار دهید. وب‌سایت خود را از دید فردی که ممکن است استخدام کنید ببینید. انتخاب خودتان را برای‌شان آسان کنید.

ارسال یک دیدگاه